zaterdag, december 29, 2007

 

Digitenne Jaagt Analoog-Kijkers Op Onkosten

EINDHOVEN - Sinds enkele weken heb ik een storing op verschillende zenders op de tv. In eerste instantie maakte ik me er niet druk over. Ik betrek mijn tv-signaal van UPC. Deze club heeft met monopolie op de 'gewone' kabel-tv in Eindhoven. Om de haverklap maar vooral bij een donderklap was er wel een storing en viel er een zender weg. Meestal ging het om RLT5. Maar de afgelopen weken is er geen verbetering gekomen in deze toestand. Ik blijf een slecht signaal houden op Net5, CNN en NGC. Het krantje van de wijkvereniging bracht mij op het spoor van de oorzaak. Digitale tv.

Een uitleg vond ik op de website van UPC. 'De ether wordt steeds voller met 'nieuwe' signalen. Bijvoorbeeld het nieuwe netwerk voor alarmdiensten, draadloze telefonie of internet en de nieuwe zenders voor digitale ether televisie en radio. Deze signalen kunnen onder andere storingen veroorzaken op de kabel (interferentie). Interferentie treedt op als het huidige kabelaansluitsnoer naar de TV onvoldoende bescherming biedt tegen de nieuwe signalen. Dit kunt u zien als sneeuwerig beeld of ruis op één of meerdere kanalen'. Je zult er maar mee zitten. Boosdoener is Digitenne (de digitale tv poot van KNP). Op haar website rept ze met geen woord over eventuele storing die haar zenders veroorzaken. De Eindhovenaren zijn niet de enigen die kunnen genieten van de electro-magnetische luchtvervuiling van Digitenne. UPC: 'Zo is het in Doetinchen of Eindhoven mogelijk dat u sinds kort storing op een aantal zenders (Doetinchem: SBS6 en Veronica, Eindhoven: NET5, TMF en CNN) ondervindt door onlangs in gebruik genomen zenders van digitale ether televisie. En wat nu? Ook hier biedt UPC een uitkomst.

Zorg in huis voor een degelijke bekabeling voor goede ontvangst (minimaal 75 dB);
Neem het "Beter beeld boekje" door. U kunt het bekijken via de volgende link: Eerste hulp bij slecht TV-beeld;
Vul het contactformulier. in en u ontvangt u één geschikte gratis aansluitkabel voor uw TV met voldoende afscherming. De aansluitkabel wordt u alleen toegestuurd als er sprake is van interferentie. Geef in uw bericht aan dat het om een storing in Doetinchem of Eindhoven gaat en geef duidelijk aan welke zenders gestoord worden;
Indien de bovenstaande oplossingen de storingen niet verhelpen kan contact worden opgenomen met de UPC klantenservice;
Het is meer dan sympatiek dat UPC haar klanten die last hebben van de storingen 'een geschikte gratis aansluitkabel' aanbieden. Het is natuurlijk bizar dat ik zelf mijn tv-kabel beter zou moeten beschermen omdat een of ander bedrijf het nodig vind om de 'ether', meer dan voorheen, te vervuilen met een signaal dat blijkbaar zo krachtig is (tienduizenden watts vol-continue) dat mijn tv-kabel het op enkele kilometers afstand opvangt. Ook hier moet gelden 'de vervuiler betaald'. Ik hoop dan ook dat UPC bij de KNP aanklopt en ben heel benieuwd wat we nog meer van de aanbieders van digitale tv kunnen verwachten.

De foto vond ik hier...

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?