zondag, juli 08, 2007

 

070707

EINDHOVEN - Ik heb me zaterdag bewust ingezet voor een beter milieu: ik heb niet naar LiveEarth gekeken en de tv uitgelaten. Dat scheelt zo'n 10 uur tv-kijken wat volgens Nuon scheelt dat weer 0.2 boom 'om de CO2-uitstoot van uw energieverbruik te compenseren'. Website 'GeenStijl' begrootte het aantal bomen dat nodig is om het stroomverbruik van alle tv-toestellen van de kijkers te compeseren - klimaatneutraal te maken zoals dat zo mooi wordt genoemd - op 1.5 miljard. 'Dit komt overeen met 1,53 miljoen hectare bos 2,3 miljoen voetbalvelden', aldus Geenstijl's Fleischbaum. 't is maar dat u het weet.

Volgens de organisators hadden de concerten een minimale C02-footprint. Zo werd er alleen gebruik gemaakt van 'groene energie' zoals zonne-energie, windenergie en biodiesel én er werden C02-emmissierechten gekocht om de impact van de vele vluchten die de artiesten moeten maken te verminderen. Kijk, zo werk je aan een beter milieu, gewoon afkopen die hap.

In een interview op MTV vertelde Al Gore, ex-presidentkandidaat en nu 'milieu-activist' en initiatiefnemer van LiveEarth dat het voor 99% zeker is dat de klimaatsveranderingen worden veroorzaakt door de mens. Hij vind het vreemd dat er nog mensen zijn die dit dus niet geloven. Als toelichting gebruikt hij een vergelijking: 'als de dokter je verteld dat je een 99% kans hebt op een hartaanval....'.

Volgens het IPCC, het Intergovernmental Panel on Climate Change van de Verenigde Naties, is dit echter 90%. Teruggrijpend op de vergelijking, als een dokter mij vertelt dat ik met 90% zekerheid een hartaanval krijg ben ik nog steeds heel bang. Waar maak ik me druk over? Een ieder 'papagaait' mijnheer Gore na. Morgen zijn deze 99% 'de nieuwe waarheid'.

Waarom denkt mijnheer Gore dat hij de waarheid een handje moet helpen? Is hij bang dat zijn betoog anders niet overkomt? Wat verzint hij dan nog meer om ons te overtuigen? Mijnheer Gore beschuldigt mijnheer Bush ervan dat deze mensen in dienst heeft (gehad) die milieurapporten herschreven. Zo te zien is mijnheer Bush niet de enige die de waarheid helpt...

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?