donderdag, januari 12, 2006

 

Eitje

EINDHOVEN - Heeft u het al geproefd? Ze zijn weer terug, de onvervalste biologisch vrije-uitloop-eitjes! Hoezo, 'terug', hoor ik u denken. 'Waren ze dan weg'? Welnu, tot 1 januari waren ze vervalst. In de periode van 22 augustus 2005 tot in januari 2006 liepen de eitjes alleen 'vrijuit' in uw pannetje. De producenten, die normaal 8 uur per dag buiten mochten rondcrossen, waren opgehokt omdat hun gezondheid werd bedreigt door de vogelgriep. Natuurlijk wist iedereen wel dat de kippen werden opgehokt maar de meeste mensen wisten niet wat er met de biologische 'uitloop-eieren' gebeurde.

Ik heb in november eens in de winkel (C1000, Kastelenplein Eindhoven) nagevraagd waar ze de nieuwe vrije-uitloop eitjes vandaan haalde. Als antwoord kreeg ik te horen dat ze nog van voor de ophokplicht waren of uit de omringende landen kwamen. Natuurlijk. Bij de Appie Hein namen ze tenminste nog de moeite om op de eieren zelf te vermelden dat het niet om vrije-uitloop eieren ging. Dus een ieder had het kunnen weten. Maar als ik op zondagochtend met mijn krantje achter het eitje zit denk ik ook niet, 'ha, eerst even mijn eitje lezen'. De AH-verpakking gaf echter nog steeds aan dat ook deze eieren van buiten rondrennend pluimvee afkomstig was. Dit gold ook voor de prijs: zo'n 10-15 cent per biologisch vrije-uitloop eitje boven op de prijs van een gewoon eitje. Overigens hadden de eitjes van de C1000 gewoon het stempelnummer van de 'vrije uitloop'.

Een of andere website riep iets dat dit als een 'solidariteitspremie' moest worden gezien. Andere websites wisten te vertellen dat de pluimveehouderij geen schade heeft geleden onder de ophokplicht. Boze tongen beweerden én rekenden voor dat er zelfs meer aan werd verdiend! De comsument die zo nodig biologische uitloop-eitjes wil eten draait dus op voor de kosten. Eigen schuld, dikke bult.


Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?