vrijdag, december 23, 2005

 

Geen Verzekeringsaanbod. En Nu... ?

EINDHOVEN - Sinds dagen bivakeer ik naast mijn brievenbus wachtend op het beloofde aanbod van mijn ziektekostenverzekeraar. Volgens de website van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 'ontvangt (u) vóór 16 december 2005 een aanbod van uw verzekeraar voor een nieuwe zorgverzekering en een aanvullende verzekering'. Ik blijf echter verstoken van elke vorm van aanbieding van mijn eigen verzekeraar. Onderwijl breek ik mijn nek over de aanbiedingen van de andere verzekeraars.

De telefonische conversatie met de verzekeraar is alles behalve bevredigend. 'Oh, nix ontvangen', antwoord een mannelijke medewerker ongeïntereseerd, vast en zeker vanuit een callcenter ergens in India. Na aandringen wordt toegezegd dat een copie wordt opgestuurd. Ik neem aan dat dit niet vanuit India is. Het blijft echter stil op de mat onder de brievenbus. Herhaaldelijk bellen levert niets op. 'We hebben het al twee maal opgestuurd', antwoord een sjagerijnige call-center medewerkert. Misschien moet die copie dan toch uit India komen. Het is ook niet echt een geruststelling dat mijn ziektekostenverzekeringstoekomst (leuk woord voor scrabble) in handen ligt van TPG-post. Natuurlijk een briliant idee van de minister van de verzekeraars te eisen om de papieren aan de klanten te sturen midden in de 'Kerstkaart'- en 'vuurwerk-in-de-brievenbus'-drukte.

En nu ? Bij wie kan ik nu aankloppen om mijn recht op een aanbod te claimen? Heb ik wel een recht op een aanbod? Op het internet vind ik de 'Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet'. Misschien biedt dit enige houvast in deze verwarrende dagen. Helaas staat er nergens dat de verzekeraar vóór 16 december 2005 een aanbod móet doen. Er wordt gewoon gesteld dat er verzekerden vóór 16 december 2005 een aanbod hebben ontvangen.
Art. 2.5.1.-1. In afwijking van artikel 217 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek en van artikel 41, eerste lid, van de Wet financiële dienstverlening is een verzekeringsplichtige die vóór 16 december 2005 van zijn ziekenfonds of zijn ziektekostenverzekeraar een aanbod heeft ontvangen tot het sluiten van een zorgverzekering met een in dat aanbod aangewezen zorgverzekeraar, met ingang van 1 januari 2006 volgens de in dat aanbod aangeduide variant van de zorgverzekering bij die zorgverzekeraar verzekerd, tenzij hij degene die het aanbod deed vóór die datum heeft laten weten het aanbod te verwerpen.

Geen woord over verzekeringsplichtigen die het aanbod óp of na de 16 december ontvangen. Niets over concequenties van het uitblijven van een aanbod. De wet kan zelfs zo worden uitgelegd dat de zorgverzekeraar verzekerden die op de 16de of later een aanbod hebben ontvangen niet per 1 januari volgens het 'nieuwe aanbod' hoeft te verzekeren. Hoe worden die dat wél verzekerd? Het is weer eens lekker *zucht* geregeld.

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?